Basisschool Bekaf

Ouderraad

Onze ouderraad bevordert de samenwerking tussen ouders en school, ondersteunt activiteiten en werkt mee aan het verwezenlijken van een opvoedingsgemeenschap, met het welzijn van alle leerlingen voor ogen.

Ouderraad

Voorzitter: Johan De Herdt
Ondervoorzitter: Steven Lanssens
Penningmeester: Giuseppe Cusimano
Secretariaat: Evelien Rodeyns

Met vragen voor of over de ouderraad kan je altijd terecht op ouderraad.basisschool@sjca.be.

Leden

Onze ouderraad telt ongeveer 20 leden. Zij vergaderen maandelijks samen met de directie en een afvaardiging van de leerkrachten en geven zo de school mee vorm. De meesten van hen zitten ook in één of meerdere van de werkgroepen die elk een specifieke opdracht hebben. Dat gaat van het organiseren van het Bekafbuffet tot het verzorgen van de public relations van de ouderraad. Elk talent is welkom en bruikbaar!

Interesse om aan te sluiten? Neem gerust contact op met de ouderraad of geef even een seintje op ons secretariaat. We vertellen je graag wat meer over de werking en als je wenst, krijg je daarna rustig de kans om te verkennen en uit te proberen voor je jezelf effectief als lid zou opgeven.

Helpende handen

ELKE OUDER die tijdens een activiteit een handje wil komen helpen is meer dan welkom. Elk uurtje hulp wordt in dank afgenomen! Zonder gedoe, zonder verdere verplichtingen. De hulpvragen zetten we telkens bij de nieuwtjes op de homepage van deze website. Dus ... steek jij ook eens graag even de handen uit de mouwen voor de kinderen van Bekaf, laat het ons dan weten! Maak daarvoor gerust gebruik van het contactformulier van de ouderraad of spreek iemand van het bestuur aan. Hun mailadres vind je op de frigofiche van de school.  Je kan de hulpcheque hier downloaden en dat bezorgen aan de school. (De ouderraad heeft een postbakje op school).  Indien je graag één van onze activiteiten sponsort, dan kan dat natuurlijk ook. We voorzien een fiscaal attest.  Alvast van harte dank voor je engagement!

Activiteiten ouderraad

Ten goede van onze kinderen

De ouderraad van de basisschool zet elk jaar trots de schouders onder de activiteiten die hierboven worden opgesomd. De opbrengsten ervan gaan onder andere naar naar de verfraaiing van de speelplaats, de komst van Sinterklaas (wij gaan samen met hem winkelen), het busvervoer naar en van de bosklassen, het fietsevent en lezingen door échte auteurs van jeugdboeken tijdens de boekenmaand. Zo komen al onze en jullie inspanningen de kinderen rechtstreeks of onrechtstreeks ten goede ...

• Fietsen is (g)een kinderspel (23 september 2023)
    We organiseren we samen met de leerkrachten een fiets-activiteit voor de kleuters en kinderen uit de basisschool. Op deze zaterdagvoormiddag leren we de kinderen fietsen zonder steunwieltjes en verbeteren we de fietsbehendigheid van zij die reeds kunnen fietsen.
  • De grote voorleesweek (20 - 24 november 2023)
  • Pyjamaparty (21 oktober 2023)
  • Bekafbuffet (24-25 februari 2024)
    Ook een jaarlijkse traditie is het Bekafbuffet. Ooit begonnen als een waar ontbijtfestijn en sinds een aantal jaren aangevuld met een heerlijk pasta buffet of een grootse frietenbak. Meer info volgt later.
  • Boekenbeurs (23 maart 2024)
    Naar jaarlijkse gewoonte organiseert de ouderraad een boekenbeurs. Het programma vind je hier.
  • Bekaf Comedy night
    De ouderraad organiseert ieder jaar i.s.m. het SJCA een Bekaf Comedy Night in het CC van Aarschot. Onder het motto “lachen is gezond”, brachten we de voorbije jaren artiesten van de bovenste plank: Lukas Lelie, Steven Mahieu, ... De datum voor de volgende editie volgt nog. Tickets kan je bestellen via CC Gasthuis.

Doelstellingen van de ouderraad

De basisdoelstellingen van de ouderraad zijn het bevorderen van de samenwerking tussen ouders en school, het ondersteunen van door de school georganiseerde activiteiten en het meewerken aan het verwezenlijken van een opvoedingsgemeenschap, met het onderwijs- en opvoedingswelzijn van alle leerlingen voor ogen.

Daarom hecht de ouderraad een groot belang aan een goede relatie met de inrichtende macht of schoolbestuur, de directie en de leerkrachten van de school.
De ouderraad wil de betrokkenheid van ouders bij de school verhogen met het oog op een betere participatie van ouders en het optimaliseren van het onderwijs- en opvoedingswelzijn van de kinderen.
Concreet betekent dit dat de ouderraad de volgende vier kerntaken zal opnemen:

• Ouders informeren over de activiteiten en standpunten van de ouderraad.
  • Ontmoetingsactiviteiten organiseren, zodat de ouders elkaar en de school leren kennen.
  • De lokale school ondersteunen door o.a. financiële steun en logistieke hulp, dit in overleg met het schoolteam.
  • Inspraak van ouders in het lokale schoolbeleid bewerkstelligen door adviezen te formuleren naar de directie en het schoolbestuur tijdens vergaderingen van de ouderraad en de schoolraad.

Huishoudelijk reglement